طرح قرائت قرآن

عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان و خواهران و برادران عزیز

این شبای عزیز حتما واسه همدیگه دعا کنیم.

واسه همه بیمارا ، مریض دارا ، بدهکارا، گرفتارا و هرکی حاجت و خواسته ای داره ... 

 

 

لازم دونستم تشکر کنم از خواهرم " دانشجو " که بعد از گذشت 388 روز همچنان دارن بهمون لطف میکنن و مرتب و به موقع ، آیات قران رو در وبلاگ قرار میدن .

یادمه ایشون قول داده بودن تا ماه رمضونِ پارسال اینکارو واسمون انجام بدن ولی بازم لطف کردن و ادامه دادن و الانم ازشون خواهش میکنم تا پایان این طرح ادامه بدن که 1 دور کامل بتونیم قرآن رو با ترجمه و تفسیر بخونیم .

 

یادی کنیم از پریناز خانوم که ایده و شروع کار با ایشون بود ولی به دلایل شخصی نتونستن ادامه بدن و بعدش آبجی دختر بهاری ، طرح  رو ادامه دادن ، ایشونم خیلی مرتب و با سلیقه کار رو جلو بردن و تفسیر و توضیحِ آیات و طرح نهج البلاغه رو اضافه کردن به طرح.

 

بعد یه مدت ایشونم به دلایل شخصی وبلاگ رو حذف کردن و ازون روز قرار شد آبجی دانشجو طرح قران رو بصورت موقت ادامه بدن که تا الان لطفشون شامل حال ما شده و قرار بود منم نهج البلاغه رو ادامه بدم که بدقول شدم و یه مدت دست و پا شکسته ادامه دادم ولی بعدش ادامه ندادم . هیچ عذری پذیرفته نیست و از همه عذرخواهی میکنم ، حتی اگه 1 نفر اون طرح رو دنبال میکرد لازم بود من ادامه میدادم ولی 1 سال اخیر اتفاقاتی واسم پیش اومد که گفتن نداره و خیلی وقت و آرامشمو گرفت و ذهنمو به هم ریخت و هنوزم به شرایط عادی برنگشتم ... اینا رو نگفتم که خودمو توجیه کنم ، هیچ توجیهی قابل قبول نیست و از صمیم قلب عذرخواهی میکنم و امیدوارم مجدد طرح نهج البلاغه هم ادامه بدیم . خوندن و فهمِ قران و نهج ابلاغه آثاری داره که دنیا و آخرتمونو عوض میکنه و چه خوبه این خوندن و تفکر ، روزانه و مستمر باشه .

 تشکر میکنم از آبجی دانشجو ، دختر بهاری و پریناز خانوم که مسبب و عامل این کار خیر بودن و هستن . هرجا هستن امیدوارم برکاتِ این طرح توی زندگیشون نمایان بشه.

واسه همه شما عزیزان آرزوی عاقبت بخیری ، سلامتی ، خوشبختی و جیب پر پول دارم .

واسم دعا کنید که بدجور نیاز دارم بهش.

 

در پناه حق

  • دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۰۰

ترجمه و شرح خطبه 6 نهج البلاغه؛ سرکوب کردن سرکشان + خلاصه

 

به خدا سوگند من همچون کفتار نیستم که با ضربات آرام و ملایم (در برابر لانه اش) به خواب مى رود تا صیّاد به او مى رسد و دشمنى که در کمین اوست غافلگیرش مى کند (ولى من غافلگیر نمى شوم); بلکه (با هوشیارى تمام، مراقب مخالفان هستم) و با شمشیر برنده هواداران حق، برکسانى که به حق پشت کرده اند مى کوبم و با دستیارى فرمانبرداران مطیع با عاصیان ناباور مى جنگم; و این روش همیشگى من است تا روزى زندگى ام پایان گیرد!

به خدا سوگند! از زمان وفات پیامبر تا امروز همواره از حقّم بازداشته شده ام و دیگران را که هرگز همسان من نبودند بر من مقدّم داشته اند!

 

  • جمعه ۲۸ آذر ۹۹

ترجمه و شرح نامه 14 نهج البلاغه: اخلاق اسلامى در جنگ + خلاصه


 با آنها نجنگید تا آنها جنگ را آغاز کنند، زیرا به حمد خدا شما داراى حجت و دلیل هستید (شما پیرو امام(علیه السلام) و پیشوایى هستید که خدا و خلق بر آن اتفاق دارند)، بنابراین اگر آنها آغازگر جنگ باشند، حجت و دلیل دیگرى براى شما بر ضد آنهاست و هنگامى که به اذن خدا دشمن شکست خورد فراریان را نکشید، و بر ناتوان ها ضربه اى وارد نکنید، و مجروحان را به قتل نرسانید، زنان را با اذیت و آزار به هیجان نیاورید، هر چند آنها به شما دشنام دهند و به سرانتان بدگویى کنند، زیرا آنها از نظر قوا ناتوان و از نظر روحیّه و عقل و خرد ضعیف اند و در آن زمان که زنان مشرکان (در عصر پیامبر) به ما بدگویى مى کردند و دشنام مى دادند (از سوى آن حضرت) دستور داده مى شد که از آزار و اذیت آنها خوددارى کنیم، حتى در زمان جاهلیّت اگر مردى دست به روى زنى بلند مى کرد و سنگى به سوى او پرتاب مى نمود و یا او را با چوب مى زد، همین امر باعث ننگ او و فرزندانش مى شد!


  • سه شنبه ۲۵ آذر ۹۹

ترجمه و شرح حکمت 16 نهج البلاغه: اولویت تقدیر خدا بر تدبیر انسان


امام(علیه السلام) فرمود: حوادث و امور، تسلیم تقدیرهاست تا آنجا که گاه مرگ انسان در تدبیر (و هوشیارى او) است.


  • پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹

ترجمه و شرح خطبه 5 نهج البلاغه؛ بخش دوم: شجاعت امام علی علیه السلام+خلاصه


اگر (درباره خلافت و شایستگی هایم و وضعیّت پیامبر در این زمینه نسبت به من) سخن بگویم مى گویند: او نسبت به حکومت بر مردم حریص است! و اگر سکوت کنم مى گویند: از مرگ مى ترسد! عجیب است بعد از آن همه حوادث گوناگون (آن همه رشادتهایى که غزوات اسلامى از من دیده یا شنیده اند چگونه ممکن است مرا به ترس از مرگ نسبت دهند). به خدا سوگند انس و علاقه فرزند ابوطالب به مرگ و شهادت از علاقه طفل شیرخوار به پستان مادرش بیشتر است! (من اگر سکوت مى کنم) به خاطر آن است که اسرارى در درون دارم که اگر آنها را اظهار کنم شما همچون طنابها در چاه هاى عمیق به لرزه در مى آیید.



  • دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹

ترجمه و شرح خطبه 5 نهج البلاغه؛ بخش اول: پرهیز از فتنه+خلاصه

اى مردم! امواج فتنه ها را با کشتیهاى نجات بشکافید و از راه اختلاف پراکندگى و دشمنى کنار آیید و تاجهاى تفاخر و برترى جویى را از سر بنهید! آن کس که با داشتن بال و پر (یار و یاور) قیام کند یا در صورت نداشتن نیروى کافى، راه مسالمت پیش گیرد و راحت شود رستگار شده است. این (زمامدارى بر مردم) آبى متعفّن و لقمه اى گلوگیر است (و اگر فرمان الهى نباشد تن به آن در نمى دهم)! (این را نیز بدانید) کسى که میوه را پیش از رسیدن بچیند همانند کسى است که بذر را در زمین نامناسب، همچون کویر و شوره زار بپاشد (که سرمایه و نیروى خود را تلف کرده و نتیجه اى عاید وى نمى شود!).


  • سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹

ترجمه و شرح نامه 13 نهج البلاغه: ویژگیهای فرمانده شایسته+خلاصه


من مالک بن حارث اشتر را بر شما و بر آنان که تحت فرمان شما هستند، امیر ساختم; گوش به فرمانش دهید و از او اطاعت کنید. او را زره و سپر محکم خویش سازید، زیرا او کسى است که سستى در او راه ندارد و لغزش پیدا نمى کند، در جایى که سرعت لازم است کندى نخواهد کرد و در آنجا که کندى و آرامش لازم است سرعت و شتاب به خرج نمى دهد.


  • شنبه ۱۷ آبان ۹۹

ترجمه و شرح حکمت 15 نهج البلاغه: هرکسی درخور سرزنش نیست


امام(علیه السلام) فرمود: هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى تقصیر باشد).


  • چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹

ترجمه و شرح خطبه 4 نهج البلاغه؛ بخش سوم: اطاعت از امام + خلاصه


من امروز حوادث عبرت انگیز تاریخ را که خاموش است و براى اهل معرفت گویاست براى شما به سخن در مى آورم تا حقایق را فاش کنم، آن کس که از دستورات من تخلّف کند، از حق دور گشته است; (چرا که) از زمانى که حق را به من نشان داده اند هرگز در آن تردید نکرده ام (و نگرانى من هرگز به خاطر خودم نبوده بلکه به خاطر این بود که مبادا مردم گمراه شوند همان گونه که) موسى(علیه السلام) هرگز احساس ترس نسبت به خودش نکرد بلکه از این مى ترسید که جاهلان و دولتهاى ضلالت غلبه کنند و مردم را به گمراهى کشند.
امروز ما و شما بر سر دو راهى حق و باطل قرار گرفته ایم (ما به سوى حق مى رویم و شما به راه باطل، چشم باز کنید و در کار خود تجدید نظر نمایید) کسى که اطمینان به آب داشته باشد تشنه نمى شود (و تشنگیهاى کاذب او را آزار نمى دهد، همچنین کسى که رهبر و راهنماى مطمئنّى دارد در دام شک و وسوسه هاى شیطان نمى افتد).


  • چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹

ترجمه و شرح خطبه 4 نهج البلاغه؛ بخش دوم: پیمان شکنی+ خلاصه


من همواره منتظر عواقب پیمان شکنى شما بودم و نشانه فریب خوردگان را در شما مى دیدم ولى به خاطر استتار شما در لباس دین بود که از شما چشم پوشیدم (و راز شما را افشا نکردم) در حالى که صفاى دل، مرا از درون شما آگاهى مى داد (و از نیرنگهاى شما آگاه بودم).
من در کنار جادّه هاى گمراه کننده ایستادم تا شما را به طریق حق رهنمون شوم، در آن هنگام که گرد هم جمع مى شدید و راهنمایى نداشتید و تشنه رهبر شایسته اى بودید و براى پیدا کردن این آب حیات تلاش مى کردید و به جایى نمى رسیدید.


  • يكشنبه ۲۰ مهر ۹۹
Designed By Erfan Powered by Bayan