امام(علیه السلام) فرمود: هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى تقصیر باشد).
سرزنش گرفتاران چرا؟
امام(علیه السلام) در این کلام
نورانى اش مى فرماید: «هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى
تقصیر باشد)»; (مَا کُلُّ مَفْتُون یُعَاتَبُ).
سرچشمه گرفتارى ها و
مشکلات و مصائبى که دامن گیر انسان مى شود کاملاً مختلف است; گاه نتیجه
مستقیم اعمال انسان است که بر اثر ندانم کارى ها، سستى ها، تنبلى ها و
استفاده نکردن به موقع از فرصت ها دامان او را گرفته است. به یقین چنین
شخصى درخور سرزنش است; ولى گاه مى شود که این مشکلات کفاره گناهان انسان
است و خداوند مى خواهد او را به این وسیله در دنیا پاک کند. چنین کسى گرچه
به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت
نیست و گاه سرچشمه آن آزمایش هاى الهى است که خدا مى خواهد با آن مشکل و
گرفتارى بنده خود را پرورش دهد که همچون فولاد آبدیده در کوره حوادث مقاوم
سازد و یا همچون طلاى ناخالصى را که به کوره مى برند تا خالص گردد او را
خالص سازد در اینجا نیز جاى سرزنش نیست، بنابراین همه گرفتاران و بلا
دیدگان را نمى توان سرزنش کرد و حتى در آنجایى که انسان خود سرچشمه آن
گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر; تنها اگر مقصر باشد در
خور سرزنش است.
این سخن تفسیر دیگرى نیز دارد و آن این که «مفتون» از
ماده «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمایش کردن است; مثلا هنگامى که مى
خواهند طلا را آزمایش کنند آن را به کوره مى برند تا وضع آن روشن شود و به
همین جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشکلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن یاد
مى شود و مفتون در عبارت بالا به معناى فریب خورده باشد; همان گونه که
درباره شخص گرفتار اشاره شد این حالت گاهى بر اثر تقصیر و گاه بر اثر قصور و
گاه بدون اختیار دامان انسان را مى گیرد به همین منظور امام مى فرماید:
تمام کسانى که مفتون هستند سزاوار سرزنش نیستند.
التماس دعا