درباره ی دین داریِ آدما قضاوت نکنیم

 

 

 

 

👆۴ دقیقه و ۴۷ ثانیه☝️

 

✅ ملاکِ تشخیصِ دین داری، صرفاً نماز نیست.

✅شاید حتی اونی که نماز نمیخونه و ایرادش همین نماز نخوندنه ( ایرادِ بزرگی هم هست ) ، از اونی که نماز میخونه و چنتا ایرادِ پنهانی داره ،‌بهترم باشه.

✅نمیشه به سادگی درباره ی دین داریِ افراد قضاوت کرد .

✅بخشِ عمده ی پیچیدگیِ دین مربوط میشه به تفاوتِ آدما.

✅چیزی که برای انسان باقی میمونه سَعی و تلاششه

✅توی خوب بودن، جامعیت داشته باشیم‌ ( انواعِ خوبیا رو جمع کنیم برای خودمون )

*****

پ.ن: این صوت به انتخاب و توصیه برادر خوبمون آقای چارسو قرار گرفته و من هم ازشون بابت این پست زیبا تشکر میکنم.

منبع:سایت واعظین (vaezin.com)

  • شنبه ۱۶ فروردين ۹۹
الاناز

سخنرانی خیلی زیبایی بود

همون چیزی که من سرش خیلی گیرم.

مثلا اگه همین بحث رو ببریم تو انتخاب همسر، من دیدم شخصی که نماز میخونه و اخلاق درستی نداره و در مقابلش دیدم فردی نماز نمیخونده ولی اخلاق عالی(البته برعکس این موردها هم هست ولی موردهایی که در اطراف من بودند، بیشتر از این دو دسته اند.)

کلا من اینقدر نسبت به آدمهایی که ادعای دینداری دارند، بخاطر دیدن چندتا نمونه، حساس شدم.

حس میکنم یکی خیلی داره مانور میده رو اینکه من نمازم اینطوره و این کیفیت رو داره و این کارهای عبادی هم میکنم، سریع باید دور شم.

فکر میکنم اگه با آدمی که ادعا نداره، باشم اگه خطایی هم کرد، میگم این خوب ادعایی نداشته ولی با آدمی که خودش رو دیندار میدونه، اگه خطا کنه و تازه جالبه خطاش رو هم با دین توجیه کنه، اصلا نمیتونم کنار بیام.

البته خیلی دوست دارم طرفم دیندار باشه ولی دوست دارم بدون ادعا دین داری باشه، دینش بیشتر تو باطنش باشه تا ظاهرش.

از طرف دیگه هم به این اعتقاد دارم که انسان در طول روز با خدا باید ارتباط داشته باشه، مسلما اون که نماز نمیخونه، این ارتباطش کمتر میشه هرچند به صفر نرسه.

من که دیگه حسابی موندم: اخلاق بدون دین یا دین بدون اخلاق کدوم بهتره؟اگه آدم قرار باشه ازبین این دومورد انتخاب کنه.

 

ممنون که وقت گذاشتین

فرمایشتون درباره ی دین داری درسته ، بالاخره اونی که اسم و عنوانِ " دین دار " رو یدک میکشه، طبیعتاً باید بیشتر رعایت کنه ،‌ باید از هر نظر بهتر از دیگران باشه

" امام صادق (علیه‌السلام) خطاب به شیعیان فرموده است: «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً»؛ یعنی زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنشِ ما."

یه غیبت، یه بددهنی، یه تهمت ، یه قضاوتِ ناروا میتونه باعثِ بدبینیِ دیگران به دین بشه

یه مساله ای هم هس ، اینکه گناه و خطا و اشتباهِ مسلمونا رو نباید پای دین بنویسیم ولی خب منِ مسلمون اگه یه جا گناه یا کارِ زشتی کنم ، بقیه اون عیب و گناهو به اسلام میچسبونن

پس باید بیشتر مراقب باشیم ، چون حرفا و رفتارمون داره به اعتقادمون نسبت داده میشه

یه مثال
طلاب و روحانیای ما آدمایی هستن مثه خودمون ولی ما اونا رو نمادِ دین میدونیم
پس طبیعیه که ازشون انتظارِ بیشتری میره هرچند باید همیشه در نظر داشته باشیم اونا هم بالاخره انسانن و ممکن الخطا ، معصوم نیستن ...

واسه همین یه حرف یا کارِ ناجور از یه روحانی میتونه یه آسیبِ بزرگ باشه و خیلی باعثِ بدبینی بشه


موردِ بعدی اینکه دین بدونِ اخلاق معنا نداره، اخلاق بخشی از دینمونه

پیامبر ( ص ) : من تنها برانگیخته شده ام تا اخلاق بزرگوارانه را به کمال رسانم.

امام رضا( ع ) : نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.

کسی که خوش اخلاق نباشه، دینِ درست و کاملی نداره

واسه انتخابِ همسر ،‌ خیلی سخته آدم توی دو راهیِ این مدلی قرار بگیره:

یکی که نماز و احکامش ظاهراً به راهه ولی اخلاقِ درستی نداره( البته بازم تاکید میکنم کسی که اخلاق نداره، دینِ کاملی نداره )

یکی که اخلاقِ خوبی داره ولی اعتقاداتِ مذهبی نداره

هردوی اینا به نظرم تالیِ فاسد دارن

نظرِ آبجی دانشجو خیلی جالب بود

امیدوارم هیچوقت توی این دوراهی قرار نگیرین، ان شاءالله دین دارِ واقعی سرِ راهتون قرار بگیره چون دین دارِ واقعی، دینِ گزینشی نداره
اینجوری نیس که یه جاهایی از دینو بگیره و بقیشو کنار بذاره ، بالاخره اخلاقم بخشی از دین داریه

برمیگردیم به حرفِ حاج آقا پناهیان:

" توی خوب بودن جامعیت داشته باشیم "
کاربر دانشجو

سلام

اولا داداش ممنون بابت این صوت قشنگ

به آبجی الاناز

هیچ کدوم

باید با آدمی ازدواج کنیم که اون فرد حق پذیر باشه،حرف حق تو کتش بره 

این آدم اگه نمازخونم نباشه،نماز خون میشه.

حدیث داریم،اگه کسی ارثی خوش اخلاق باشه به اندازه کسی که خوش اخلاقی تو ذاتش نبوده ولی سعی کرده اخلاقش رو درست بکنه،ارزش نداره.

خواستید بفهمید طرفتون اهل حق اهل رفتن بسمت خوبی هست،بپرسید نسبت به چند سال قبلتون،چه تغییراتی داشتین؟

هر چه میزان تغییر و سرعتش بیشتر،پس اهل عملتر پس خدایی تر.

بازم میگم آبجی هیچ کدوم،فقط آدمی که اهل پذیرش حرف حقه و بهش عمل میکنه.

گاهی طرف اهل حقه،تو ذاتش خوبیه،ولی تو خانواده ای بزرگ شده که کسی نماز نخونده،بلد نیست،این آدم حتما قابلیت اصلاح شدن رو داره.

سلام
خواهش میکنم

نظرتون خیلی خوب بود

اینی هم که گفتید باید بررسی کنیم ببینیم طرف چقد تغییر داشته، راهکارِ خوبیه

یاد گرفتم از حرفاتون

تشکر
طارم

سلام من یه سوال دارم شما احیانا نام کاربریی قبلی تون شکست خورده نیس

اگه هس من چند تا راهنمایی ازتون میخوام درباره قرابت ادبیات عمومی و تخصصی

سلام ، آره درسته 
اسمِ قبلیم " شکست خورده " بود

سوالی هس بفرمائید، اگه بتونم کمکتون میکنم
طارم

لطفا میشه جواب منم بدید هروقت فرصت کردین اقای چارسو

خواهش میکنم
بفرمائید
الاناز

خیلی ممنون هستم ازتون خانم دانشجو و آقای چارسو

به هرحال تجربه های آدم و شناختش از دیگران یه تاثیراتی روی آدم میگذاره که گاهی خودت هم نمی فهمی چرا به سمت یه عده خاص متمایل میشی، شاید هم بخوای جلوش رو بگیری نمیشه.

این تفکرات منم بعد از دیدن دو تا از دامادهای فامیل به وجود اومد که خیلی نمازخوان بودند(از اونا که بقیه روسرشون قسم میخوردند) ولی خانم هاشون یه چیزایی تعریف میکردند که من میخواستم آب بشم برم تو زمین به جا اون آقایون.

حالا این رفتارهاشون که با نماز و سایر عبادت هاشون نمیخورد هم فحاشی در حد خیلی بد و هم انحراف جنسی و اذیت همسر بود.

من خودم دیگه میترسم تا طرف مادرش میگه پسرم نمازخونه و .... یه ترسی برم میداره، میگم اگه یک درصد هم مثل این آقایون باشه، کارم زاره.

یکی از دوستام هم بنده خدا به چنین کیسی دچار شد.

قسم میخورد که اوایل اینقدر دیندار به نظر می اومدند پسر و خانوادش که نگو به محض این که عقد برگزار شد از این رو به اون رو شدند. پسره با افتخار از چشم چرونی هاش برا دوستم تعریف میکرد و دوستم میگفت تو خیابون ‌که میرم ذره ای آرامش ندارم، همه رو دید میزنه و تازه نظرش هم بلند بلند ابراز میکنه.

حالا این دوست منم واقعا زیباست نمیدونم چرا همسرش بهش راضی نبوده با اینکه یه بار عکس همسرش رو بهم نشون داد. چیزی بهش نگفتم ولی خداوکیلی همسرش ۳۰ درجه از خودش پایین تر بود.

به هرحال که ایمان یه امر درونیه و راحت نمیشه تشخیصش داد و خیلی سخته.

همین دوستم بنده خدا آخر سر طلاق گرفت اونم تو عقد. الان میگه میتونم یه نفس راحت بکشم. همیشه هم به من میگه: ببین یه توصیه بهت میکنم هیچ وقت معیارت رو نذار ایمان و اخلاق. ایمان و اخلاق خیلی هم خوبه ولی نمیشه تشخیصش داد. ملاک های دیگه هم درنظر بگیر که اگه اون ایمان و اخلاق رو نداشت تو ذوقت نخوره. مثلا دز نظر مالی و قیافه هم سطح انتخاب کن. مثل من نباش که نه قیافه در نظر بگیری نه سطح مالی. اینجوری اگه بعد ازدواج دیدی ایمان نداره حداقل دلت خوشه میگی پول داره یا زیبایی داره. ولی من چی دلم رو نمیتونستم به هیچ چی خوش کنم.

ببخشید سرتون رو درد آوردم ولی واقعا برام مسئله ای شده مخصوصا تو گزینش خواستگار.

سلام
ان شاءالله انتخاب درستی داشته باشین 🌹
کاربر دانشجو

سلام

به آبجی الاناز

یه موضوع دیگه هم که میتونه کمکتون کنه اینه که اغلب افرادی که روی مسائل اعتقادیشون خیلی مانور میدن متاسفانه دقیقا فاقد همون ویژگی ها هستن.

یک نمود خوب دین داری پنهان نگه داشتن امور خیر هست.

کسی که بیاد بگه من نمازشب میخونم،من هر سال فلان تومن کمک میکنم ال و بل میکنم،این حرفا هرچند همیشه به معنای بد بودن نیست و گاهی پسری که شنا نمیشناسیش داره کمی از ویژگی هاش رو میگه که شناخته بشه ولی فقط کمی،اینکه مدام آیه و حدیث بخونه و اهل تظاهر باشه،زنگ خطر بسیار جدیه.

ببین آبحی واقعا خدا نشونه های زیادی رو واسه هر کدوممون قرار میده که از یک ازدواج غلط جلوگیری کنیم ولی متاسفانه افسار رابطه رو اغلب احساسات یا فشار خانواده یا توجیهات بی منطق خودمون بدست میگیره و این میشه که مطمئنم اگه از اکثر کسایی که طلاق گرفتن بپرسید،آیا نشونه هایی رو ندیدین که قبلش بفهمید؟

ممکنه اولش بگن نه ولی وقتی فکر میکنن میگن چرا دیدیم.

چارسو

سلام
اول یه معذرت خواهی میکنم از آبجی دانشجو

بهتر بود جوابِ کامنتا رو خودشون بدن 😀
چهارتا کامنتِ اولو من جواب دادم ، بقیشو آبجی لطف کردن جواب دادن


الاناز خانوم

خواهش میکنم

تظاهر و ریا چیزیه که تا حدی میشه تشخیصش داد ولی نه به راحتی

میشه رفتار و گفتارِ آدما رو توی موقعیتای مختلف و به مرورِ زمان بررسی کنین تا به نتیجه برسین

احتمالاً با چن جلسه حرف زدن و خواستگاری نمیشه تشخیص داد طرف چجوریه ولی بالاخره با طولانی کردنِ دوره ی آشنایی میشه تشخیص داد طرف چجور آدمیه

باید فرضاً چن ماه( مثلاً ۶ ماه ) رفت و آمد صورت بگیره، رفتار و گفتارِ طرفو توی جلساتِ آشنایی و البته توی رفت و آمدای بیرون بررسی کنید
با هم مشاور برید
از دوست و آشنا و اطرافیاش مفصل تحقیق کنید


به نظرم با مشاوره رفتن و ریز شدن روی گفتار و رفتارِ طرف توی موقعیتای مختلف و تحقیقِ دقیق میشه تا حدِ زیادی جلوی تظاهر رو گرفت و متوجهِ اخلاق و اعتقاداتِ واقعیِ طرف شد ... مگر اینکه طرف خیلی بازیگر باشه

اینکه طرفمون از نظرِ ظاهر و زیبایی ، خیلی خوب باشه ، جایگزینِ چیزای دیگه نمیشه
پولم همینطور

شما فرض کنید خدایی نکرده شوهرتون پولدار و خوشتیپ باشه ولی بداخلاق
بهتون ابراز علاقه نکنه، به نیازاتون توجه نکنه، به خونوادتون بی احترامی کنه، واستون وقت نذاره ...

به نظرم این زندگی هم جذابیتِ زیادی نداره حتی اگه طرف خیلی پولدار و خوشگل باشه

حرفای آبجی دانشجو هم خیلی خوب بود

ان شاءالله ازدواج و انتخابِ خوبی داشته باشید

در پناه خدا

سلام
اختیار دارید داداش 
نظرتون رو قبول دارم،ان شاالله هممون بتونیم با توکل به خدا انتخاب درستی رو داشته باشیم.
طارم به چارسو یا شکست خورده

سلام یه پیام خصوصی فرستادم امیدوارم بخونید

چارسو

طارم

سلام
پیامتونو خوندم ، اگه میخواین اینجا جواب بدم که بفرمائید ، اگرم خواستین ایمیل بزنم ، آدرسِ ایمیلتونو بدین
هر کدوم شما راحت ترین

الاناز

سلام خیلی ممنون از هردوی شما عزیزان که برام وقت گذاشتید

دانشجوی عزیز واقعا با حرفت یه ملاک خیلی خوب بهم دادی. کلی ازت ممنونم

آقای چارسو شما هم توصیه های خیلی خوبی داشتید .تشکر

ببخشید که پرحرفی کردم

سلام خواهش میکنم،حرف من نبود حرف معصوم و مطالبی بود که قبلا خوندم،ان شاالله بتونیم با توکل به خدا درست انتخاب کنیم،فقط تاکید کنم همیشه گفتن از خوبی ها نشونه تظاهر نیست ولی اگه مدام یا زیاد باشه،اصلا نشونه خوبی نیست.
طارم به چارسو یا شکست خورده

سلام همین جا جواب بدید از این که برام وقت میذارید بسیار ممنونم

چارسو

آبجی دانشجو
با اجازتون من جوابِ طارم رو توی همین پست بدم، ببخشید که بی ربطه

به طارم

سلام
چیزایی که به نظرم میاد :

درسایی که اسم بردینو میشه درصدِ بالایی زد ، ولی فک کردن به ۱۰۰ زدن باعثِ وسواس و به هم ریختگی میشه
پس به فکرِ بالا زدنِ این درسا باشین ولی مثلاً بالای ۷۰

اگه فکرِ ۱۰۰ باشین ، هم توی درس خوندن به مشکل میخورین هم توی تست زدن

توی درس خوندن ازین جهت باعثِ مشکل میشه که نمیذاره از هیچ مبحثی بگذرین درحالیکه لازمه از بعضی مباحث بگذرین که وقت گیر و سخته ، در عوض از مباحثی شروع کنین که واستون ساده تره و اگه وقت شد برید سراغِ مباحثِ سنگین و احتمالی

فرضاً شما از مجموعِ ۳۰ مبحثِ ریاضی، ۲۵ تا رو یاد میگیرین و خوب کار میکنین و خودتونو آماده میکنین واسه ۷۰ به بالا

ولی اگه هدف ۱۰۰ باشه، وسواسی که ایجاد میشه بهتون اجازه نمیده ازون ۵ تا مبحث بگذرین و بجاش به درسای دیگه هم برسین

توی تستم ازین جهت باعثِ مشکل میشه که شما توی تستای یه درس انقد وقت میذارین و انرژی صرف میکنین که وقت و انرژیِ کافی واسه درسای دیگه ندارین ... این مساله رو خودم باهاش مواجه شدم
توی کنکور خیلی دوس داشتم ریاضی رو ۱۰۰ بزنم ، تا ۹۵ رفتم ولی اون ۵ درصدو نتونستم ... خیلی وقت گذاشتم واسه یه سوال که ریاضیم ۱۰۰ بشه ولی نشد

درحالیکه میتونستم اون چن دقیقه رو واسه درسای دیگه بذارم و درصدای دیگمو بالاتر ببرم

 

شمام نظام قدیم هستین و تا کنکور حدودِ سه چهار ماه مونده، پس توی این مدتِ کم به نظرم زیاده خواهیه که بخواین ۶ تا درسو به ۱۰۰ ٪ برسونین
البته بستگی داره به اینکه تا اینجا چقد خوندین و چقد بلدین
اگه سطحتون خیلی خوب باشه میتونین توی این چن ماه خیلی خوب کار کنین و نتیجه بگیرین به شرطی که شب و روز درس بخونین و توکلتون به خدا باشه

ولی اگه تا الان زیاد نخوندین ، توی این مدت نمیشه درصدا رو خیلی بالا برد

سنگِ بزرگ نشونه ی نزدنه

حرفام باعثِ بدبینی و ناامیدیتون نشه

میخوام واقعیتا رو ( از نظرِ خودم ) بهتون بگم

ولی اینم بهتون بگم که در هر صورت میتونین این چن ماهو خیلی عالی باشین و رتبه و دانشگاه و درصداتونو کلی تغییر بدین


چنتا درسی که اسم بردین

عربی عمومی
عربی تخصصی

این دو تا فقط با تمرین و تکرارِ قواعد به دست میاد ، تستای عربی کلاً قواعدن، حتی تستای ترجمه هم معمولاً میشه با قواعد زد ، پس به نظرم وقتتونو روی قواعد بذارین ، مثلاً مبحثِ تمیز یا حال رو کامل بخونین بعد برید سراغِ تست و انقد کار کنین که واستون کاملِ کامل جا بیفته
من عربی عمومی رو ۹۵ زدم، اختصاصی ۷۵

ادبیات عمومی
ترجمه و املا رو خوب یاد بگیرین، کاملا به معنا و املای کلماتِ آخرِ کتابای ادبیات مسلط بشین
قرابتم فقط با تمرین و تکرار به دست میاد، باید کتاب مخصوصِ قرابت داشته باشین و انقد تستِ قرابت بزنین که دستتون بیاد ( نمیدونم چه انتشاراتی... فقط یه کتابی باشه که تستای قرابت داشته باشه )
باید چن ماه وقت بذارین واسش
ادبیات عمومی رو من ۷۵ زدم تقریبا

ادبیات اختصاصی
مهمترین موضوعش وزناس، وزنا و اسم و گروهشونو دقیق و کامل یاد بگیرین ... جوری که هر بیت و هر شعری خوندین، وزنش ناخودآگاه بیاد تو ذهنتون

اینم با تمرین به دست میاد
ادبیات اختصاصی رو تقریبا ۷۵ زدم فک کنم ، دقیقش الان یادم نیس

زبان
تا جای ممکن باید لغت بخونین ، باید طولانی مدت لغت بخونین مثلاً یکسال باید روزی چنتا لغت بخونین تا دایره لغاتتون زیاد شه
گرامرشم که جای خود
البته بستگی داره به سطحِ زبانتون ، اگه زبانتون خوب باشه که کارتون راحته
زبانو ۳۰ زدم

ریاضی
اقتصاد

اینا رو هم میشه بالا زد
به شرطِ تمرین و وقت گذاشتن
واسه ریاضی و اقتصاد توی همون پستایی که گفتین توضیح دادم
ریاضی رو ۹۵ زدم
اقتصاد رو ۱۰۰


اینم بگم که خودتونو با دیگران مقایسه نکنین، آدما استعداد و توانایی های متفاوتی دارن

دیگه اینکه توکلتون به خدا باشه، زیاد با خدا حرف بزنین ، دعا کنین واسه خودتون
توی این چن ماه باید آرامشِ کامل داشته باشین و واسه آرامش داشتن لازمه به منبع و خالقمون وصل شیم

اگه بازم سوالی بود بفرمائید، سعی میکنم در حدِ توانم کمکتون کنم

پس یادتون نره:
تلاش
توکل
مقایسه نکردنِ خودتون با دیگران
آرامش داشتن

 

شما توی مدتِ باقی مونده نهایتِ تلاشتونو کنید ، شب و روز درس بخونین ،‌از خواب و خوراک و خونه خاله بزنین ،‌مطمئناً بعدِ کنکور ازینکه تلاش کردین خوشحال و راضی هستین

 

ان شاءالله از نتیجه ی کنکورتون راضی باشین

در پناه خدا

 

طارم به چارسو یا شکست خورده

سلام این  درس اقتصاد شده برام کابوس

تا حالا هیچی ازش نخوندم خیلی سخته شما میگین چیکار کنم خیلی سنگینه

الان بخونمش میشه به نظرتون تمومش کرد

چارسو

به طارم

سلام
اتفاقاً اقتصاد از درسائیه که راحت میشه درصدشو بالا برد چون کلاً یه کتابه و ۱۵ تا سوال

حتماً روش وقت بذارین

سوالای اقتصاد ۳ مدلن:

حفظی و مفهومی

مساله

ترکیبِ مساله و حفظی یا مفهومی

واسه سوالای حفظی مفهومی که صرفاً کتاب کافیه
باید به کلِ متنِ کتاب مسلط باشین ، کتاب چون حجمِ زیادی نداره راحت میتونین بخونین

واسه مسائل من کتابِ آبیِ قلمچیو داشتم
کلاً اقتصاد چن مدلِ محدود مساله بیشتر نداره

پس اگه همون چن مدلو کامل یاد بگیرین میتونین هر مساله ای رو جواب بدین
یعنی کلِ مسائلِ اقتصاد از فرضاً ۱۵ مدل سوال فراتر نمیره ، مگر اینکه یه سوالی خیلی خاص و تازه باشه

فرضاً از مسائلِ تولیدِ خالص و ناخالص باید ۵۰ تا ، ۱۰۰ تا تست حل کنین تا کامل واستون جا بیفته

اما اینکه تا الان هیچی نخوندین عجیبه

حالا با توجه به فرصتِ باقیمونده، به نظرم اگه خوب تلاش کنین میتونین اقتصادو راحت به ۵۰ برسونین


پس

۱) حتماً روی متنِ کتاب ، کامل مسلط بشین

۲) انواعِ مساله هاشو خوب یاد بگیرین ( از روی کتابِ کمک درسی )
فرقی هم نداره کتابِ قلمچی باشه یا انتشاراتِ دیگه


نکته ی آخر :

چون فرصتِ باقیمونده زیاد نیس، بهتره درسا رو گزینشی بخونین

یعنی واسه مسائلِ اقتصاد که مثلاً ۱۵ مدله کلاً ، لازم نیس روی همش کار کنین ... بهتره مثلاً روی ۷ مدلش مسلط بشین که پرتکرارتر بوده مثلاً تولید خالص و ناخالص

واسه متنِ کتابم همینو درنظر داشته باشین ، از مثلاً ۸ فصلِ اقتصاد ، ۶ فصلشو بخونین ولی درحدِ تسلط


در کل یه چیزیو همیشه از من داشته باشید چه توی اقتصاد چه درسای دیگه ، اونم اینه که

تسلطِ کامل روی ۶۰ درصدِ مطالب ، بهتر از تسلطِ ناقص روی ۹۰ درصدِ مطالبه

ان شاءالله به نتیجه ی دلخواهتون برسین

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan