روز 233 : سوره اعراف: آیات 50-46

سلام

                                 بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَبَیْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیمَاهُمْ ۚ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ ۚ لَمْ یَدْخُلُوهَا وَهُمْ یَطْمَعُونَ ﴿٤٦﴾

و میان آن دو [گروه بهشتیان و دوزخیان] حائلی است، و بر اعراف، مردانی [با مقام و منزلت اند] که هر کدام از دو گروه را به نشانه هایشان می شناسند، و بهشتیان را که وارد بهشت نشده اند، ولی ورود به آن را امید دارند، آواز می دهند که درود بر شما. (۴۶)

وَإِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ ﴿٤٧﴾

و چون بهشتیان، چشمانشان ناخواسته به سوی دوزخیان گردانده شود، گویند: پروردگارا! ما را با گروه ستمکاران قرار مده. (۴۷)

 

وَنَادَىٰ أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا یَعْرِفُونَهُمْ بِسِیمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَىٰ عَنْکُمْ جَمْعُکُمْ وَمَا کُنْتُمْ تَسْتَکْبِرُونَ ﴿٤٨﴾

و اهل اعراف مردانی را که از نشانه هایشان می شناسند، آواز می دهند [و به عنوان سرزنش] می گویند: [امکانات مادیو] جمعیت [انسانی] شما و تکبّری که می ورزیدید، عذابی را از شما دفع نکرد. (۴۸)

 

أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِینَ أَقْسَمْتُمْ لَا یَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ۚ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَیْکُمْ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ ﴿٤٩﴾

[سپس با توجه دادن دوزخیان به سوی اهل ایمان می گویند:] آیا اینان کسانی نبودند که در دنیا سوگند یاد می کردید که خدا آنان را به رحمتی نمی رساند؟ [پس به مؤمنان می گویند:] به بهشت در آیید که نه بیمی برشماست و نه اندوهگین می شوید. (۴۹)

 

وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ ﴿٥٠﴾

و دوزخیان بهشتیان را آواز می دهند که از آب [خوشگوار] یا از آنچه خدا روزی شما فرموده بر ما فرو ریزید. [بهشتیان] گویند: خدا آب و نعمت های بهشتی را بر کافران حرام کرده است. (۵۰)

  • يكشنبه ۲۶ مرداد ۹۹
Amir chaqamirza

سلام.

خیلی ممنونم.

سلام خواهش میکنم، قبول باشه 💐
نکاتی از تفسیر نور

سلمان فارسى مى گوید: بیش از ده مرتبه از رسول خدا صلى الله علیه وآله شنیدم که فرمود: «یا علىّ انّک و الاوصیاء من بعدک اعراف بین الجنّة و النار»، یا على! تو و امامان پس از تو، اصحاب اعراف میان بهشت و جهنّم هستید و هرکس به شما معرفت داشته وارد بهشت مى شود و هرکس منکر ولایت شما باشد، وارد جهنّم مى شود.

 

- مال، قدرت، دوستان و طرفداران، عامل نجات نیستند.

 

- فقر و گمنامى مؤمنان در دنیا، نشانه ى محرومیّت آنان در قیامت نیست.

- نسبت به اینکه چه کسانى شایسته ى دریافت رحمت الهى هستند یا نیستند، زود قضاوت نکنیم.

 

- اوّلین درخواستِ دوزخیان، آب است.

- آنان که در دنیا توشه اى براى آخرت برندارند، در قیامت دست گدایى و نیازشان پیش همه دراز است. 

سلام
سپاسگزارم💐
دختر بهاری

سلام 

خیلی ممنون🙏🌷

مفهوم این حدیث اینه که یه بار با تفکر بخوانیم بهتر از اینه که چند بار سطحی بخوانیم ، درسته؟ 

 

و این تیکه از تفسیر جالب بود که کسی وارد بهشت می شود که به اهل بیت معرفت داشته باشد.

نمیگه که قبول داشته باشد

در واقع قبول داشتن زبانی فایده ای نداره

تو کتاب انسان کامل شهید مطهری هم میگه که اگه میخواین ببینین چقدر شیعه ی امام علی هستید ببینید چقدر عملتون به ایشون شبیه

 

من که واقعا شناختم از اهل بیت صفره😓

 

التماس دعا🙏 

سلام
ممنونم آبجی جان بابت توضیحات،عذر خواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخ گویی💜
ذکر نشده که یکبار عمیق خواندن بهتر از چندبار سطحی خواندن است،لزوما یکبار گفته نشده ولی بله مفهوم این حدیث رو اینطور برداشت  کردم که خواندنی که با توجه و تامل باشه هر چند کم ولی بهتر از زیاد خواندنی است که توجه و فکر در اون نباشه💐
دختر بهاری

سلام🌹

خواهش می کنم. شما هر موقع وقت داشتید جواب بدید این طوری من راحت ترم🙏🙏🌷🌷🌷

 

اون یه بارش دیگه من درآوردی بود🙄😂😂

 

خیلی ممنون از توضیحاتت آجی ..لطف کردین🙏🙏🌹🌹

سعادتمند باشید🌸

سلام
خواهش میکنم بازم بابت تاخیر عذر میخوام 💐
تشکر از دعای خوبتون
دختر بهاری

🙏🙏🌹🌹🌹

سلام آبجی جان قبولتون باشه 💐
چارسو

سلام

تشکر

سلام
التماس دعا.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan