روز 164:سوره مائده: آیات 40-36

سلام        

               بسم الله الرحمن الرحیم

 

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِیَفْتَدُوا بِهِ مِنْ عَذَابِ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿٣٦﴾

قطعاً کسانی که کافر شدند اگر همه آنچه در زمین است و همانند آن را نیز با آن همراه خود داشته باشند، تا آن را برای نجاتشان از عذاب روز قیامت فدیه و عوض دهند، از آنان پذیرفته نخواهد شد؛ و برای آنان عذابی دردناک است. (۳۶)

یُرِیدُونَ أَنْ یَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَمَا هُمْ بِخَارِجِینَ مِنْهَا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِیمٌ ﴿٣٧﴾

همواره می خواهند از آتش بیرون آیند، ولی از آن بیرون شدنی نیستند؛ و برای آنان عذابی دائم و پایدار است. (۳۷)

 

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ﴿٣٨﴾

و دست مرد و زن دزد را به کیفر کار زشتی که مرتکب شده اند به عنوان مجازاتی از سوی خدا قطع کنید؛ و خدا توانای شکست ناپذیر است. (۳۸)

 

فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ ﴿٣٩﴾

پس کسی که بعد از ستم کردنش توبه کند و [مفاسد خود را] اصلاح نماید، یقیناً خدا توبه اش را می پذیرد؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۳۹)

 

أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یُعَذِّبُ مَنْ یَشَاءُ وَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٤٠﴾

آیا ندانسته ای که فرمانروایی آسمان ها و زمین در سیطره خداست، هر کس را بخواهد عذاب می کند، و هر کس را بخواهد می آمرزد؛ و خدا بر هر کاری تواناست؟ (۴۰)

  • دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹
چارسو

سلام

تشکر

چه حدیثِ خوبی ، یادِ حرفِ رهبری افتادم 👇 :

"عبور از سیم خاردار نفس"

تشکر

 

سلام خواهش میکنم 
بله من اون قسمت از سخنرانیه ایشون رو دیده بودم و اتفاقا کاملا در خاطرم مونده بود.
تشکر از خودتون 🌹
Amir chaqamirza

👋👌👌.

سلام🌹
همراز دل

سلام آبجی جان

ممنون

چه حکم سختی برای دزدی وجود داشته بر چه اساسی الان همچین حکمی وجود نداره و تنها به زندان افتادن طرف منجر می شه که گاهاً هیچ فایده ای هم نداره؟

سلام آبجی
برادر خوبمون آقای چارسو توضیحات تخصصیه این مطلب رئ بیان کردن.
چارسو

آبجی همراز دل

سلام
ان شاءالله حالتون خوب باشه

سرقت یا همون دزدی طبقِ دین و قانونِ ما به ۲ دسته تقسیم میشه :

حدی و تعزیری

سرقتی که توی آیه ۳۸ گفته شده ، سرقتِ حدی هست

سرقتی حدی محسوب میشه که ۱۴ تا شرط داشته باشه ( البته شرایط و جزئیاتش توی فقه ، گاهی اختلافیه مثلاً بعضی از فقها شروطِ دیگه ای هم اضافه کردن به این شروط ) شروطی که قانون گذار پذیرفته ایناس 👇

""" سرقت در صورتی که دارای تمام شرایط زیر باشد موجب حد است:

الف- شیء مسروق شرعاً مالیت داشته باشد.

ب- مال مسروق در حرز باشد.

پ- سارق هتک حرز کند.

ت- سارق مال را از حرز خارج کند.

ث- هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد.

ج- سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.

چ- ارزش مال مسروق در زمان اخراج از حرز، معادل چهار و نیم نخود طلای مسکوک باشد.

ح- مال مسروق از اموال دولتی یا عمومی، وقف عام و یا وقف بر جهات عامه نباشد.

خ- سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد.

د- صاحب مال از سارق نزد مرجع قضائی شکایت کند.

ذ- صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد.

ر- مال مسروق قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد.

ز- مال مسروق قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید.

ژ- مال مسروق از اموال سرقت شده یا مغصوب نباشد."""

ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی ۹۲

اگه تفسیرِ آیه ۳۸ از تفسیرِ نور رو خونده باشید ، دیدین که خیلی خلاصه به چنتا از شروطِ حدی بودنِ سرقت اشاره شد

این تیکه ی تفسیر رو ببینید :

"" مقدار مالى هم که به خاطر آن دست دزد قطع مى‌شود، باید حداقل به قیمت یک چهارم دینار (یک چهارم مثقال طلا) باشد. مال هم باید در مکان حفاظت شده باشد، نه در مثل کاروانسرا، حمّام، مسجد و اماکن عمومى. سارق نیز باید از قانون قطع دست مطلع باشد، وگرنه دست او قطع نمى‌شود. همچنین اگر کسى در سال‌هاى قحطى از روى اضطرار، مواد غذایى را سرقت کند دستش قطع نمى‌شود. البتّه در تمام مواردى که دست قطع نمى‌شود کیفرهاى دیگرى در کار است که تفصیل آن در کتب فقهى آمده است.""

حاج آقا قرائتی به مقدارِ مال اشاره کردن که میشه موردِ " چ " ماده ۲۶۸

به حرز اشاره کردن که میشه " ب " و " پ " و " ت "

به اطلاعِ سارق از قوانین اشاره کردن که توی قوانینمون داریم مجرم نباید جاهل به جرم بودنِ عمل و مجازاتش باشه

به سالهای قحطی اشاره کردن که میشه موردِ " خ "

پس سرقت در صورتی حدیه که همه ی این ۱۴ تا شرطو داشته باشه ، عملاً سرقتای حدی خیلی خیلی کمن،
اکثرِ سرقتایی که میبینیم غیر حدی یا تعزیری هستن

یه مثال میزنم واستون
فرض کنین یه ماشین توی کوچه پارک شده و این ماشینو میدزدن
اینجا این سرقت حدی نیس چون مال توی حرز نبوده ، حرز یعنی محفظه و محلِ نگهداریِ خاصِ هر چیزی که عرفیه

مثلاً واسه طلا و جواهر ، حرز یعنی گاوصندوق

پس اگه زنی ، طلاهاشو روی کمد بذاره و دزد بیاد خونشون و طلاها رو ببره، سرقتش حدی نیس چون شرطِ هتکِ حرز جریان نداره
البته این دزد ، مجازات میشه ولی مجازاتِ سرقتِ تعزیری نه حدی

توی مثالِ ماشین، حرزِ ماشین میشه پارکینگِ خونه
پس کوچه و خیابون ، عرفاً حرز محسوب نمیشه

دیدین فقط با همین شرطِ حرز ، خیلی از سرقتا غیر حدی میشن ، حالا حساب کنین باید همه ی این شروط باشن که سرقت بشه حدی


ماده 269 قانون مجازات:
" حرز عبارت از مکان متناسبی است که مال عرفاً در آن از دستبرد محفوظ میماند."

ماده 276
" سرقت در صورت فقدان هریک از شرایط موجب حد، حسب مورد مشمول یکی از سرقت های تعزیری است. "

پس اگه همه ی شروطِ ۱۴ گانه ی بالا توی سرقت باشه ،سرقت حدیه ولی حتی اگه یه شرطش نباشه، سرقت میشه تعزیری

حالا طبقِ دین و قانونِ ما ، مجازاتِ سرقتِ حدی اینه 👇 :

"" ماده278- حد سرقت به شرح زیر است:

الف- در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است، به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند.

ب- در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی است، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند.

پ- در مرتبه سوم، حبس ابد است.

ت- در مرتبه چهارم، اعدام است هر چند سرقت در زندان باشد.

تبصره 1- هرگاه سارق، فاقد عضو متعلق قطع باشد، حسب مورد مشمول یکی از سرقت های تعزیری می شود.

تبصره 2- در مورد بند (پ) این ماده و سایر حبس هایی که مشمول عنوان تعزیر نیست هرگاه مرتکب حین اجرای مجازات توبه نماید و مقام رهبری آزادی او را مصلحت بداند با عفو ایشان از حبس آزاد می شود. همچنین مقام رهبری می تواند مجازات او را به مجازات تعزیری دیگری تبدیل نماید.""


مجازاتِ سرقتِ حدی خیلی سنگین تر از تعزیریه

مجازاتِ سرقت تعزیری هم متفاوته ، بستگی به شرایط داره مثلاً ۵ تا ۲۰ سال حبس + تا ۷۴ ضربه شلاق

حبس از ۳ماه تا ۱۰ سال + شلاق تا ۷۴ ضربه

و چن موردِ دیگه

از بابِ مثال ، ۲ نمونه از مجازاتای سرقتِ تعزیری رو میارم :


ماده ۶۵۶
"" در صورتی که سرقت جامع شرایط حد نباشد و مقرون به یکی از شرایط زیر باشد مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴)‌ضربه شلاق محکوم می‌شود:

۱ – سرقت در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا در توابع آن یا در محل‌های عمومی از قبیل مسجد و حمام و غیر اینها واقع شده باشد.

۲ – سرقت در جایی واقع شده باشد که به واسطه درخت و یا بوته یا پرچین یا نرده محرز بوده و سارق حرز را شکسته باشد.

۳ – در صورتی که سرقت در شب واقع شده باشد.

۴ – سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.

۵ – سارق مستخدم بوده و مال مخدوم خود را دزدیده یا مال دیگری را در منزل مخدوم خود یا منزل دیگری که به اتفاق مخدوم به آن جا رفته یا‌شاگرد یا کارگر بوده و یا در محلی که معمولاً محل کار وی بوده از قبیل خانه، دکان، کارگاه، کارخانه و انبار سرقت نموده باشد.

۶ – هر گاه اداره‌کنندگان هتل و مسافرخانه و کاروانسرا و کاروان و بطور کلی کسانی که به اقتضای شغل اموالی در دسترس آنان است تمام یا‌قسمتی از آن را مورد دستبرد قرار دهند.""

 


ماده ۶۵۱
"" هر گاه سرقت جامع شرایط حد نباشد ولی مقرون به تمام پنج شرط ذیل باشد مرتکب از پنج تا بیست سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌گردد:

 

۱- سرقت در شب واقع شده باشد.

 

۲- سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.

 

۳- یک یا چند نفر از آن‌ها حامل سلاح ظاهر یا مخفی بوده باشند.

 

تبصره ـ منظور از سلاح مذکور در این بند موارد ذیل می‌باشد:

۱ـ انواع اسلحه گرم از قبیل تفنگ و نارنجک.

۲ـ انواع اسلحه سرد از قبیل قمه، شمشیر، کارد، چاقو و پنجه بوکس.

۳ـ انواع اسلحه سردجنگی مشتمل بر کاردهای سنگری متداول در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یا مشابه آنها و سرنیزه‌های قابل نصب بر روی تفنگ.

۴ـ انواع اسلحه شکاری شامل تفنگهای ساچمه‌زنی، تفنگهای مخصوص بیهوش کردن جانداران و تفنگ های ویژه شکار حیوانات آبزی.

 

۴- از دیوار بالا رفته یا حرز را شکسته یا کلید ساختگی به کار برده یا این که عنوان یا لباس مستخدم دولت را اختیار کرده یا بر خلاف حقیقت خود را مأمور دولتی قلمداد کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا توابع آن است سرقت کرده باشند.

 

۵- در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشند.""

 

اگه خواستین دقیقتر مطالعه کنین ، مراجعه کنین به موادِ ۲۶۷ تا ۲۷۸ قانون مجازات  و ۶۵۱ تا ۶۶۷ قانون مجازات ( بخشِ تعزیرات )


پس از بابِ قانونی جوابِ حرفتون اینه که اونایی که میبینین زندانِ ساده میرن، سارقِ تعزیری هستن

اینم باید در نظر داشته باشیم تنها و فقط با مجازات نمیشه جامعه رو اصلاح کرد
باید فرهنگمونو اصلاح کنیم
باید روی تربیتِ بچه هامون کار کنیم ، از بچگی بهش یاد بدیم مثلاً دزدی کارِ زشتیه
حالا چه دزدیدنِ یه مدادتراش چه دزدیدنِ دکلِ نفتی

باید به فکرِ همنوع و هم وطن و هم آئینِ خودمون باشیم ، درسته منِ نوعی غذا دارم لباس دارم سرپناه دارم ولی خب همسایم چی؟ دخترخالم چی؟ دوستم چی؟
پس باید به فکرِ بقیه هم باشیم ، به فقرا کمک کنیم ، به سرپرستای خونواده ها کمک کنیم شاغل بشن ، به کودکای کار توجه کنیم

اسلام میگه از دری که فقر وارد باشه ، از درِ دیگه ایمان بیرون میره

خب ظرفیتِ آدما متفاوته
باید اشتغال زایی کنیم
باید روی مباحثِ اخلاقی و فرهنگی بیشتر کار کنیم

مطمئن باشین خیلی از مثلاً دزدا، مرض ندارن بلکه درد دارن
پس اگه از نظرِ اخلاقی و خانوادگی و فرهنگی تربیتی، خوب کار کنیم، بخشِ زیادی از جرم ها و مجرمین از بین میرن
فقط میمونن دزدای مریض که اونام با مجازات و روانکاوی و روان درمانی درست میشن
بعضی دزدا مریضن، مثلاً طرف اعتیاد پیدا کرده به سرقت

میگه من شبا تا یه لامپ از تو کوچه ندزدم، خوابم نمیبره
اینا باید شناسایی بشن و درمان بشن

در کل مجموعه ای از عوامل دخیلن توی به وجود اومدنِ این شرایط

ان شاءالله همه به هم کمک کنیم وضعِ جامعمون بهتر بشه


ان شاءالله خدا به هممون توفیق بده بتونیم تحتِ ولایت و حکومتِ امام زمان، زندگی کنیم تا بفهمیم اسلامِ واقعی چیه
ان شاءالله خدا بهمون توفیقِ شناختِ امام زمان و در رکاب بودنشون رو بهمون بده

اللهم عجل لولیک الفرج

ممنون که وقت گذاشتین

التماس دعا

همراز دل

سلام

ممنون از توضیحات کامل و قابل فهمتون داداش

درسته خانواده همیشه نقشی اساسی در راه کج یا راستی که بچه ها در پیش می گیرن دارن و نباید از این نقش بی تفاوت عبور کرد

ان شاءالله

الهی آمین

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan