روز 141: سوره نساء:آیات 115-111

سلام      

 

                            بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَمَنْ یَکْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا یَکْسِبُهُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿١١١﴾

و هر کس مرتکب گناهی شود، فقط به زیان خود مرتکب می شود؛ و خدا همواره دانا و حکیم است. (۱۱۱)

 

وَمَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا ﴿١١٢﴾

و هر کس مرتکب خطا یا گناهی شود، سپس آن را به بی گناهی نسبت دهد، بی تردید بهتان و گناهی آشکار بر دوش گرفته است. (۱۱۲)

 

وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ یُضِلُّوکَ وَمَا یُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ ۖ وَمَا یَضُرُّونَکَ مِنْ شَیْءٍ ۚ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَعَلَّمَکَ مَا لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ ۚ وَکَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکَ عَظِیمًا ﴿١١٣﴾

و اگر فضل و رحمت خدا بر تو نبود، گروهی از عشیره و قبیله خائنان تصمیم داشتند تو را [از داوری عادلانه] منحرف کنند، [این سبک مغزانِ خیالباف] جز خودشان را منحرف نمی کنند، و هیچ زیانی به تو نمی رسانند. و خدا کتاب و حکمت را بر تو نازل کرد، و آنچه را نمی دانستی به تو آموخت؛ و همواره فضل خدا بر تو بزرگ است. (۱۱۳)

 

لَا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَیْنَ النَّاسِ ۚ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا ﴿١١٤﴾

در بسیاری از رازگویی های آنان خیری نیست، جز کسی که [از این طریق] به صدقه، یا کار نیک، یا اصلاح در میان مردم فرمان دهد؛ و هر که برای طلب خشنودی خدا چنین کند، پس پاداش بزرگی به او خواهیم داد. (۱۱۴)

 

وَمَنْ یُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَیَتَّبِعْ غَیْرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِیرًا ﴿١١٥﴾

و هر کس بعد از آنکه [راه] هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم، و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشت گاهی است. (۱۱۵)

  • شنبه ۲۷ ارديبهشت ۹۹
چارسو

سلام

تشکر

این دو تا تیکه ی تفسیر خیلی قابلِ تامله:

"" شقاق و مخالفت با پیامبر خدا انواع مختلفى دارد، مانند: انکار کل دین، ایمان به بعضى و کفر به بعضى دیگر، تحریف، توجیه و حیله‌هاى شرعى. ""

"" حساب افراد قاصر و مستضعف که صداى حقّ را نمى‌شنوند، یا قدرت تشخیص ندارند، از حساب افراد آگاه ولجوج، جداست.""

التماس دعا

سلام
قبولتون باشه داداش جان 
ممنون از ذکر نکات
امشب هم رو یاد کنیم

همراز دل

سلام آبجی

ممنون

تو آیه 112 صحبت از خطا و گناه شده:

" خطا به معنای لغزش است عمدی یا غیر عمدی، ولی اثم گناه عمدی است" یعنی چی؟

بر چه اساسی به کاری که توسط انسان انجام می گیره می شه برچسب خطا و لغزش داد یا گناه؟

راه برگشت و جبران برای هردوش باز هست یا نه؟

سلام
چیزی که برداشت خودم بود رو عرض میکنم،گاهی ما آگاهانه گناهی رو انجام میدیم مثل اینکه میدونیم حرفی که میزنیم غیبته یا کاری که میکنیم حرومه
اما گاهی ممکنه بی غرض و بخاطر کنترل نداشتن روی نفس خودمون مثلا حرفی رو بزنیم و بعدا پشیمون بشیم که چرا گفتیم .
و نکته دوم اینکه خداوند در قرآن توبه و آمرزیدن رو برای خطا یا گناه محدود نکرده،اگر گناه عمدی باشه و مرتبه بدی اون بالاتر از خطا باشه،همواره در روایات از معصومین دارین که فرمودن،خداوند گناهان رو اگر توبه کنیم میبخشن،پس اگر خطا مرتبه پایین تری از گناه باشه حتماشامل آمرزش خدا میشه اگر پشیمانی ما واقعی باشه.
ممنونم از این که منو به فکر وا داشتین.
برترین عبادت تفکر است.
التماس دعا 🌹

همراز دل

ممنون از توضیحتون

محتاجیم به دعا

دعاگویم

سلام
اگه درک متفاوتی داشتین ،حتما بفرمایید.
ممنونم،ما هم دعا گوی شما هستیم
چارسو

آبجی همراز دل

سلام
امیدوارم حالتون خوب باشه

علاوه بر توضیحاتِ خوبِ آبجی دانشجو، لینکِ زیرم خوبه :

فرق بین ذنب و اثم و عصیان و سیئه و خطیئه چیست؟


معیارِ سنجش و تشخیص، به نظرم هم نیت هست هم تلاش و سعیِ خودمون
فرضاً من میدونم غیبت زشته ولی هیچوقت دنبالِ مصادیق و توضیح و فهمش نمیرم و بارها دچارِ غیبت میشم ولی فک میکنم غیبتی در کار نیس

درسته نیتم بد نبود ولی تلاشم کم بود پس نیتم زیرِ سوال میره ، در نتیجه مقصرم

یه مثالِ ساده

* توی یه حالت الف با ماشین با سرعت میره سمتِ ب که بهش بزنه و میزنه و ب میمیره
اینجا الف عمداً قتل کرده

* توی یه حالت الف داره با ماشین میره و از قبل میدونسته ترمزِ ماشینش ضعیف شده ، تا میرسه به عابر پیاده ترمز میزنه ولی ماشین نمی ایسته و عابر میمیره
اینجا راننده قتلِ عمد نکرده ، ولی مقصر بوده ، کوتاهی کرده توی تعمیرِ ماشین و احتیاط

* توی یه حالتی الف به ب میزنه و ب میمیره ولی الف هم مقررات رو رعایت کرده بود هم سرعتش مجاز بود هم ماشینش سالم بود منتها یه لحظه ماشین قاطی کرد و ترمزش غیرفعال شد
اینجا نه عمد داشته نه تقصیر داشته ولی بازم مسئولِ قتله چون در هر صورت الف باعثِ قتلِ ب شده

گناه و خطا هم همین حالتا رو داره ، البته مثالام دقیق نبود ، صرفا بابتِ تقریب به ذهن گفتم
البته درکِ درستِ مبانیِ این حرفا و توضیحشون از فهمِ من خارجه ، فقط خواستم دیدگاهمو بگم

در پناه خدا

سلام داداش جان، اتفاقا مثال خوبی زدین.
ان شاءالله ثابت قدم باشید 
همراز دل

سلام داداش

ممنون بابت لینک و مثالی که زدید خیلی روشن و واضح گناه و خطا رو باهاش تفکیک کردید

چارسو

آبجی همراز دل

سلام

سلامت باشید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan