روز 120: سوره نساء:آیات 25-21

سلام        

حلول ماه مبارک رمضان رو بهتون تبریک میگم بیاین توی این ماه بیشتر به خودمون برسیم و بیشتر برای خودمون وقت بذاریم تا بتونیم از زندگیمون بیشتر لذت ببریم.

 

                          بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَکَیْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَىٰ بَعْضُکُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنْکُمْ مِیثَاقًا غَلِیظًا ﴿٢١﴾

و چگونه آن را پس می گیرید در حالی که [با آمیزش جسمی، تماس روحی و معاشرت] به یکدیگر رسیده اید، و آنان از شما [به وسیله قرارداد ازدواج] پیمانی محکم گرفته اند. (۲۱)

وَلَا تَنْکِحُوا مَا نَکَحَ آبَاؤُکُمْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِیلًا ﴿٢٢﴾

و با زنانی که پدرانتان با آنان ازدواج کرده اند ازدواج نکنید، مگر آنچه [پیش از اعلام این حکم] انجام گرفته باشد. یقیناً این عمل، عملی بسیار زشت و منفور و بد راهی است. (۲۲)

 

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالَاتُکُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُکُمُ اللَّاتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِکُمْ وَرَبَائِبُکُمُ اللَّاتِی فِی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسَائِکُمُ اللَّاتِی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلَابِکُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَحِیمًا ﴿٢٣﴾

[ازدواج با این زنان] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمه هایتان، و خاله هایتان، و دختران برادر، و دختران خواهر، و مادرانی که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرانتان که در دامان شمایند [و تحت سرپرستی شما پرورش یافته اند، البته] از آن همسرانی که با آنان آمیزش داشته اید، و اگر آمیزش نداشته اید، بر شما گناهی نیست [که مادرشان را رها کرده با آنان ازدواج کنید]، و [نیز] همسران پسرانتان که از نسل شما هستند [بر شما حرام شده است]. و هم چنین جمع میان دو خواهر [در یک زمان ممنوع است]، جز آنچه [پیش از اعلام این حکم] انجام گرفته باشد؛ زیرا خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۳)

 

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ۖ کِتَابَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَکُمْ مَا وَرَاءَ ذَٰلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِکُمْ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿٢٤﴾

و [ازدواج با] زنان شوهردار [بر شما حرام شده است] مگر زنانی که [به سبب جنگ با شوهران کافرشان از راه اسارت] مالک شده اید؛ [این احکام] مقرّر شده خدا بر شماست. و زنان دیگر غیر از این [زنانی که حرمت ازدواج با آنان بیان شد] برای شما حلال است، که آنان را با [هزینه کردن] اموالتان [به عنوان ازدواج] بخواهید در حالی که [قصد دارید با آن ازدواج] پاکدامن باشید نه زناکار. و از هر کدام از زنان بهره مند شدید، مهریه او را به عنوان واجب مالی بپردازید، و در آنچه پس از تعیین مهریه [نسبت به مدت عقد یا کم یا زیاد کردن مهریه] با یکدیگر توافق کردید بر شما گناهی نیست؛ یقیناً خدا همواره دانا و حکیم است. (۲۴)

 

وَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلًا أَنْ یَنْکِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ مِنْ فَتَیَاتِکُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِکُمْ ۚ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ ۚ فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَیْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ ۚ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ۚ ذَٰلِکَ لِمَنْ خَشِیَ الْعَنَتَ مِنْکُمْ ۚ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَیْرٌ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ﴿٢٥﴾

و از شما کسی که به سبب تنگدستی نتواند با زنان آزاد مؤمن ازدواج کند، با کنیزان جوان با ایمانتان [ازدواج کنید و اظهار ایمان از سوی کنیزان در جواز ازدواج با آنان کافی است]. و خدا به ایمان شما [که کدام ظاهری و کدام حقیقی و واقعی است] داناتر است. [آزاد و کنیز در اصل و نسب و در رابطه ایمانی] از یکدیگر، [و اعضای یک پیکرید]، پس با کنیزان با اجازه صاحبانشان ازدواج کنید، و مهریه آنان را به طور شایسته و پسندیده به خودشان بپردازید. [جواز این ازدواج مشروط به آن است که کنیزان] پاکدامن باشند نه زناکار و نه گیرندگان دوست پنهانی. پس هنگامی که به ازدواج درآمدند، اگر مرتکب کار زشت شوند، بر آنان نصف مجازاتی است که بر زنان آزاد است. این [جواز ازدواج با کنیز] برای کسی از شماست که از مشقت [غریزه جنسی و دچار شدن به زنا] بترسد، و شکیبایی کردن برای شما بهتر است؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۵)

  • شنبه ۶ ارديبهشت ۹۹
چارسو

سلام

تشکر

آیه ۲۴ ازدواج موقت ( صیغه = متعه ) رو حلال و جایز دونسته ولی تحتِ شرایطی
مثلاً عده نگه داشتنِ زن که خیلی وقتا رعایت نمیشه درنتیجه اونی که به اسمِ صیغه انجام میدن، میشه زِنا

"عبدالله بن عباس همیشه مى گفت، این مردم راجع به حقیقت آیه متعه کافر مى شوند، در صورتى که رسول خدا صلى الله علیه و آله متعه را حلال شمرده و حرام نفرمود. "
از یه طرف آقایون باید بیشتر رعایت کنن ، از حکمِ صیغه سوءاستفاده نکنن
از یه طرف خانوما جلوی حکمِ خدا گارد نگیرن

واقعیت اینه که صیغه تحتِ شرایطی ناگزیره، فرضاً یه خانومی، یه دختری میخواد رابطه جنسی رو تجربه کنه ولی دوس نداره زیرِ بارِ مسئولیتِ ازدواج دائم بره، نمیشه هم بهش خرده گرفت ... بالاخره انتخابش اینه ، حالا اگه ازدواج موقت حلال نبود ، باید میرفت سمتِ زِنا و گناه که جدای از گناه بودنش، داستان داشت واسه خودش ، اگه بچه ای به دنیا میومد عنوانِ " حرام زاده " بهش داده میشد ، معلوم نمیشد بابای این بچه کیه، از خیلی از حقوق و مسائلِ ساده مثه تحصیل و تربیت شاید محروم میشد و ...

ولی با جوازِ صیغه چنتا نتیجه ی مثبت ایجاد میشه

اگه رابطه منجر به باردار شدنِ زن و به دنیا اومدنِ بچه بشه، حقوقِ زن و بچه حفظ میشه
بالاخره روشای جلوگیری از بارداری ، قطعی نیستن، هرچقدم دو طرف بخوان جلوگیری کنن شاید بازم ناخواسته بچه دار شن
حالا اگه اون بچه به دنیا بیاد، حداقل معلومه باباش کیه، معلومه رابطه ی مامان باباش چجوری بوده ، دیگه باباش نمیتونه بزنه زیرش، اونم بچه ی خودشه پس باید خرجشو بده

دیگه اینکه جلوی خیلی از بی بند و باریای جنسی گرفته میشه ، همون شروطی که توی ازدواج موقت باید رعایت بشه اگه واقعا رعایت بشه، فحشا خیلی کم میشه

دیگه اینکه حق و حقوقِ زن به رسمیت شناخته میشه ، عفت و پاکدامنی خیلی سرمایه ی بزرگیه واسه زن ...
توی ازدواج موقت ( به شرطی که واقعا مطابقِ شرایطی باشه که خدا گفته ) با زن مثه فاحشه رفتار نمیشه ، زن باید عده نگه داره ، به زن مهریه تعلق میگیره ... شرطِ صحتِ ازدواج موقت مهریه هست ، حالا که زن میخواد با مرد رابطه برقرار کنه، مرد موظفه مهریه بهش بده، سرپرستش باشه هرچند موقت

بخوایم عمیق و منطقی فک کنیم باید حکمِ خدا رو بپذیریم، درسته یه عده دارن سوء استفاده میکنن ولی
نباید سوء استفاده رو به حکمِ خدا ربط داد
غذا خوردنم حلاله ... حالا که حلاله من بزنم پدرِ شکممو در بیارم؟ ۱۰پرس غذا بخورم؟
آب خوردنم حلاله ولی روزی ۵۰ لیتر آب بخورم؟

پس اونی که داره سوءاستفاده میکنه رو ملاک و معیار ندونیم

خیلی ازینایی که دائم پای صیغه رو میارن وسط میخوان لجِ خانوما رو در بیارن، یا میخوان مردمو بدبین کنن به حکمِ خدا
پس مواظب باشیم گول نخوریم

منم که دارم درباره صیغه حرف میزنم، دارم از حکمِ خدا دفاع میکنم ، میگم وقتی خدا چیزی رو حلال دونسته ما حق نداریم حرامش کنیم، میگم مواظب باشیم حرفِ خدا رو زیرِ سوال نبریم ... وگرنه خودمم اصلاً علاقه ای به انجامش ندارم
صیغه جایزه، حلاله ولی من بدم میاد برم سمتش... تصور نشه دارم دفاع میکنم از خواسته ی خودم ،
انقدی هم توی روحِ قوانینِ الهی توصیه و دستور داریم که کار نباید به صیغه بکشه، یعنی صیغه واقعاً یه حکمِ خاص و نادره نه اینکه هر مردی دلش خواست کثافت کاری کنه بره سمتش و اسمشو بذاره صیغه

اگه دستورِ خدا رو تو زندگیامون پیاده کنیم، صیغه انقدر نادر و محدود میشه که بحثی توش نمی مونه
دستورِ خدا چیه؟
اینه که زن و مرد همه جوره همدیگرو سیر کنن
اگه زن و مرد تو خونه سیر بشن عمراً سمتِ صیغه و زِنا و خیانت و کثافت کاری نمیرن مگر اینکه ...
اگه یه آدم تو خونه ، خوب غذا بخوره و کامل سیر شه ، بیرون دیگه جا نداره واسه غذا خوردن ...

دستورِ خدا اینه که خانوما جلوی نامحرم سنگین و پوشیده باشن و خوشگلیشونو نگه دارن واسه شوهرشون...
اگه تو خیابون جلوه گری نکنن، رفتار و پوششِ محرک نداشته باشن ، جلوی خیلی از بی بند و باریا گرفته میشه

بحث اینه که اگه حکمِ خدا رو تو زندگیمون پیاده کنیم دیگه نگرانی ای نمیمونه ولی خب متاسفانه خیلی جاها کم میاریم و کم کاری و بی توجهیِ خودمونو میخوایم با ایراد گرفتن به حکمِ خدا توجیه کنیم

بخشی از تفسیر نور :

" 1. آیا ازدواج موقّت نقابى بر چهره‌ى فحشا نیست؟
پاسخ: خیر، زیرا:

الف: در ازدواج موقّت زن فقط در اختیار یک نفر است.

ب: حداقل چهل و پنج روز باید عدّه نگاه دارد.

ج: مولود مُتعه همچون مولود همسر دائمى است.

2. آیا مردان هوسباز از این قانون سوء استفاده نمى‌کنند؟
پاسخ: ممکن است از هر قانون مفید و ضرورى، افرادى سوء استفاده کنند. مگر از انگور شراب نمى‌سازند؟ مگر زمانى که بعضى از سفر حج سوء استفاده کردند، باید منکر سفر حج شد؟

3. تکلیف فرزندان مُتعه چیست؟
پاسخ: در حقوق و ارث و امثال آن، هیچ فرقى با فرزندان همسر دائم ندارند.

" جمله‌ى‌ «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ» به فرموده اهل‌بیت علیهم السلام‌ «1» واکثر تفاسیر اهل‌سنّت، مربوط به ازدواج موقّت است که خلیفه دوّم آن را حرام کرد، با آنکه کسى حقّ تحریم حکم خدا را ندارد. واگر حرام نمى‌شد به گفته روایات، «2» کسى مرتکب زنا نمى‌شد مگر افراد شقىّ." "

" ازدواج موقّت و احکام و قوانین ازدواج، برخاسته از علم و حکمت خداوند است. «عَلِیماً حَکِیماً» "

سلام ممنونم بابت توضیحات🌹
چارسو

یادم رفت بگم تشکر بابتِ دعای اولین روز ماه رمضان

ان شاءالله خدا بهمون توفیقِ بیشترین استفاده از ماه رمضون رو بده

خواهش میکنم ان شاالله تا پایان رمضان بجای احادیث دعای هر روز قرار داده میشه
همراز دل

سلام آبجی

ممنون ان شاءالله این ماه براتون پراز برکت و نور باشه

ممنون از آجی بهاری عزیز و داداش چارسو بابت توضیحاتتون، ماه میهمانی عظیم خدا مبارک باشه و ان شاءالله برکتش تو ثانیه به ثانیه زندگیتون جریان پیدا کنه 

سلام ان شاءالله نماز و روزتون قبول باشه، التماس دعا 🌹
چارسو

آبجی همراز دل

خواهش میکنم

ان شاءالله واسه شما هم ماهِ پر خیر و برکتی باشه

الا ناز

خیلی ممنون✔

ماه مبارک رو هم تبریک میگم🌷

سلام عزیزم بر شما هم مبارک باشه، التماس دعا دارم 🌹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan