سلام
✅
بخشی از تفسیر نور:
" در حدیثى از امام جواد علیه السلام آمده است: هیچگونه هزینه فردى واجتماعى بر عهده زن نیست، علاوه بر آنکه هنگام ازدواج مهریه مىگیرد، ولى مرد هم مهریه مىدهد، هم خرج زن را عهدهدار است. زن بىهیچ مسئولیّتى سهم ارث دریافت مىکند وحقّ پسانداز دارد ولى در بهرهگیرى، از همان سهم مرد بهره مىگیرد."
" در احادیث آمده است: در قیامت، تمام گناهان شهید بخشیده مىشود، مگر دَین و بدهى او. «1» "
"براى حفظ آبرو و شرف دیگران، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرّر کرده است، و حتّى اگر سه شاهد گواهى دهند، هر سه شلّاق مىخورند، ولى براى اثبات قتل، دو شاهد کافى است."
وظیفه ی مرد هست که واسه زن و زندگی و بچش خرج کنه پس طبیعتاً ارثِ بیشتری میبره
یه خواهر برادر رو فرض کنین که پدرشون فوت کرده ...
پولی که به خواهر میرسه واسه خودشه، هیچ وظیفه ای به خرج کردن نداره، میتونه پس انداز کنه
ولی پولی که به برادر میرسه، واسه خودش نیس ، وظیفه ی طبیعی و شرعی و قانونیشه که به زنش نفقه بده، واسه خونه خرج کنه، واسه آینده پس انداز کنه ...
واسه همین سهمِ بیشتری میبره
یا مثلاً سهمی که به مادر میرسه همینجوریه ، واسه خودشه
ولی پدر معمولاً باید خرجی بده پس بیشتر ارث میبره ( در حالتی که متوفی فرزند نداره)
یا اگه متوفی، ۲ تا برادر یا ۴ تا خواهر یا یه برادر و ۲ تا خواهر داشت( البته فقط ابوینی یا ابی.... امی بحثش جداس)، مامانش یک شیشم میبره، بابا پنج شیشم ... چرا؟
چون بابا باید خرجی و نفقه بده، فرضاً بابا دو تا پسر داره ، باید دامادشون کنه، فرضا دختر داره، باید عروسشون کنه ...
جالبه برادر خواهرِ امی نمیتونن سهمِ مامان رو کم و سهمِ بابا رو بیشتر کنن... چرا؟
چون خرجیِ اونا گردنِ بابا نیس چون اصن بچه ی بابا نیستن
اگرم متوفی فرزند داشته باشه، مامان بابا هر دو مساوی میبرن، یک شیشم نفری
یکم اگه درباره ی احکامِ ارث تحقیق کنین، متوجه میشین فلسفه و حکمتشون تا حدی روشنه و منطقین.
ما وقتی به یه بچه میگیم برو دو بسته ماکارونی بگیر، مثلاً بهش ۵ هزار تومن میدیم
ولی وقتی بهش میگیم هم ماکارونی بگیر هم دلستر هم قند هم ... طبیعتاً بهش ۵۰ هزار تومن میدیم
درباره آیه ۱۵
""" قول مشهور در مورد این آیات این است که آیات 15 و 16 نساء توسط آیه 2 سوره نور نسخ شدهاند و از اواخر عمر پیامبر(ص) به همین حکم سوره نور عمل میشده است. بنابر این، قسمت «یجَعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا»[10] بر نسخ شدن این حکم در آینده دلالت دارد.""
""نظریه دیگری نیز در اینجا وجود دارد که آیه 15 سوره نساء هرگز نسخ نشده است؛ زیرا نسخ در مورد احکامى است که از آغاز به صورت مطلق گفته شود، نه به صورت موقت و محدود، در حالىکه آیه فوق حکم «حبس در خانه» را به عنوان یک حکم محدود و موقت ذکر کرده است و به همین جهت گفته: «حَتّی یجَعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا » و این تعبیر اشاره به موقت بودن این حکم دارد، نه اینکه بگوید نسخی در آینده خواهد آمد که این بیان با اصل معنای نسخ منافات دارد؛ لذا اگر مشاهده مىکنیم که در پارهاى از روایات تصریح شده، که آیه فوق به وسیله احکامى دیگر، نسخ گردیده است، منظور از آن، نسخ اصطلاحى نیست، زیرا نسخ در زبان روایات به هر گونه تقیید و تخصیص حکم گفته مىشود.""
این لینک درباره ی تفاوتِ ظاهریِ آیه ۱۵ با بعضی آیاتِ دیگه توضیح داده :
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa28998/tmpl/component/printme/1
تشکر