روز 502:سوره کهف:آیات 85-81

سلام

                                         بسم الله الرحمن الرحیم

فَأَرَدْنَا أَنْ یُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَیْرًا مِنْهُ زَکَاةً وَأَقْرَبَ رُحْمًا ﴿٨١﴾

پس خواستیم پروردگارشان پاک تر و مهربان تر از او را به آنان عوض دهد. (۸۱)

وَأَمَّا الْجِدَارُ فَکَانَ لِغُلَامَیْنِ یَتِیمَیْنِ فِی الْمَدِینَةِ وَکَانَ تَحْتَهُ کَنْزٌ لَهُمَا وَکَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا فَأَرَادَ رَبُّکَ أَنْ یَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَیَسْتَخْرِجَا کَنْزَهُمَا رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ ۚ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِی ۚ ذَٰلِکَ تَأْوِیلُ مَا لَمْ تَسْطِعْ عَلَیْهِ صَبْرًا ﴿٨٢﴾

و اما آن دیوار از دو نوجوان یتیم در این شهر بود، و زیرش گنجی متعلق به آن دو قرار داشت، و پدرشان مردی شایسته بود، پس پروردگارت خواست که آن دو یتیم به حد رشد رسند و گنجشان را به سبب مِهر [ی که] پروردگارت [به آن دو] داشت بیرون آورند؛ و من این را از پیش خود انجام ندادم. این است تفسیر و علت آنچه نتوانستی بر آن شکیبایی ورزی. (۸۲)

 

وَیَسْأَلُونَکَ عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ ۖ قُلْ سَأَتْلُو عَلَیْکُمْ مِنْهُ ذِکْرًا ﴿٨٣﴾

و از تو درباره ذوالقرنین می پرسند؛ بگو: به زودی بخشی از سرگذشت او را [به وسیله آیاتی از قرآن] برای شما می خوانم. (۸۳)

 

إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَآتَیْنَاهُ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ سَبَبًا ﴿٨٤﴾

ما به او در زمین، قدرت و تمکّن دادیم و از هر چیزی [که برای رسیدن به هدف هایش نیازمند به آن بود] وسیله ای به او عطا کردیم. (۸۴)

 

فَأَتْبَعَ سَبَبًا ﴿٨٥﴾

پس [با توسل به وسیله،] راهی را [برای سفر به غرب] دنبال کرد. (۸۵)

  • شنبه ۸ خرداد ۰۰
دختر بهاری

سلام، ممنون🙏

عاقبت بخیر باشید🌹

 

خلاصه نکات تفسیر نور

✔پیامبراکرم صلى الله علیه وآله در روایتى فرمودند: آن گنج، کلماتى حکیمانه بود که بر صحیفه اى از طلا نوشته شده بود. مضمون آن حکمت ها این بود: تعجّب از کسى که ایمان به تقدیر الهى دارد، چرا محزون مى شود!؟ شگفت از کسى که یقین به مرگ دارد، چرا شاد است، یقین به حساب دارد، چرا غافل است، یقین به رزق دارد، چرا خود را به زحمت بیش از اندازه مى اندازد و یقین به دگرگونى دنیا دارد، چرا به آن اطمینان مى کند!؟

✔امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند به موسى وحى کرد: من فرزندان را به خاطر خوبىِ پدران پاداش مى دهم. سپس فرمود: اگر به ناموس مردم خیانت کنید، به ناموس شما خیانت مى شود.

✔ذخیره سازى ثروت براى فرزندان، جایز است. ولى زراندوزى اگر بدون انفاق باشد ممنوع است.

✔حفظ اموال یتیمان، واجب است.

✔شعرانى، در حاشیه تفسیر ابوالفتوح، ذوالقرنین را همان اسکندر مقدونى مى داند که از سیزده سالگى شاگرد ارسطو بوده است. و صاحب تفسیر المیزان او را همان کورش مى داند.

✔خداوند بر همه ى هستى واسباب طبیعى، حاکم است و به هر کس بخواهد مکنت و قدرت مى دهد. ولى بهره ورى صحیح، در سایه ى حسن نیّت و حسن تدبیر انسان است.

✔مهم تر از داشتن امکانات و قدرت، خوب استفاده کردن است.

سلام،تشکر🌹
چارسو

سلام

ممنون

سلام قبول باشه🌹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan