حسی که تکراری نمیشود ... بالاتر از لرزشِ یک رابطه بینِ دختر و پسر ...

 

 

 


دریافت
مدت زمان: 7 دقیقه 34 ثانیه

 

 

 

متن:

خدا را فقط نباید دانست، باید خدا را نوشید. باید خدا را چشید. باید خدا حس کرد. باید خدا را مصرف کرد. باید از خدا لذّت برد!

حسّ لرزش یک دختر و پسر جوان که در آستانۀ آشنایی و عاشقی هستند این حس چه لرزش زیبایی را در وجود انسان ایجاد می‌کند؟ خدا این حس را برای تجربه به بشر داده است تا کمی از حسّ ملاقات خدا هنگام پرستش را تصوّر بتواند بکند که چیست. منتها این حسّ نزدیک شدن یک زن و مرد، یک دختر و پسر، یک دو جنس مخالف، عاطفی و پاک و عاشقانه که باشد یک‌بار است، فوقش دوبار است، بیش از آن به هرزگی کشیده می‌شود یا به تکراری بودن و یا به دشمنی منجر می‌شود. ولی آن حس دائماً تازه می‌شود. حسّ پرستش زیباترین و هیجان‌انگیزترین حسّی است که یک انسان زن و مرد می‌تواند تجربه کند.

شما یک مدتی دستور گوش کنید این حسّ پرستش در تو بیدار می‌شود. به‌جای کلمۀ «دوستت دارم، عشق منی تو»، کلمات بالاتری روزگاران در تو متولّد خواهد کرد و این اوج شکوفایی است! مثل این کلمه، «تو را می‌پرستم. می‌پرستمت»؛ چیزی فوق دوست داشتن. هیچ‌وقت کودک که محتاج آغوش مادر است، هیچ‌وقت کودک که مأنوس با مادر است، تا از مادر جدایش می‌کنی وحشت‌زده گریه می‌کند، نمی‌تواند بگوید مادر تو را دوست دارم. فوق دوست داشتن است. فرصت گفتن دوستت دارم نیست.

من تو را مادر و تمام. ادعیه همه اینگونه هستند. بچه اگر بخواهد عاشقانه با پدر و مادر خودش حرف بزند یک کلمه بیشتر حرف ندارد برای زدن. آن هم می‌گوید مامان با من قهر نکن. ادعیه پر است از این سخن که خدایا با من قهر نکن. خدایا مرا به عذابت مبتلا نکن. تا به او چشم نگویی، تا دستورش را اجرا نکنی، به این حسّ پرستش نمی‌رسی. از حسّ پرستش بالاتر هم داریم؟ بله.

یک‌جایی ما جرأت کردیم دربارۀ این حسّ دوم صحبت بکنیم. بعد دوستان رسانه می‌آمدند ضبط می‌کردند یک سی جلسۀ ماه رمضان بود. فردایش می‌گفتند حاج آقا دیروزی را نشد ما پخش بکنیم. اگر بشود بعضی از این کلمات را استفاده نکنید ما بتوانیم پخش بکنیم. می‌گفتم آخر من موضوعم این است! چه‌کار باید بکنم؟ حسّ مملوک بودن، عبد بودن، بنده بودن و فارسیِ تمام آن که دوستان رسانه می‌گفتند این را نگو، برده بودن. خدایا من می‌خواهم بردۀ تو باشم.

عبد یعنی برده! عبد یعنی مملوک! رسول خدا عبد است! مالک دارد! مال اوست! اجازه ندارد دربارۀ فردا سخن بگوید مگر اینکه بگوید ان‌شاءالله. اگر مالک من و صاحب من خواست. عبد یعنی تو مال او هستی! او تعیین می‌کند چه زمانی حیات تو قطع بشود و کسی از او نمی تواند سؤال بکند. عبد یعنی مملوک. او می داند چه به تو داده است، چه به تو نداده است. عبد یعنی من راضی هستم از خدا؟ من حق ندارم بخواهم راضی باشم یا راضی نباشم! من کی هستم که بخواهم راضی باشم یا راضی نباشم؟ من مال او هستم!

یک حسّی در انسان هست مثل کودکی که می‌خواهد مال بابا و مامانش باشد، که آدم را متعلّق به یک مولا می‌کند. آن روی سکۀ عبد یعنی ابرقدرت. می‌فرماید: «أطِعنی حَتّی أَجعَلَکَ مَثَلی»؛ اطاعت کن از من تا مانند من بشوی. مانند خدا بشوی! مانند خدا بشوی! مانند خدا بشوی! کُن فَیَکون بکنی. به رضایت تو زمین و زمان زیر و زبر می‌شود! به اخم تو به قهر تو، هستی نابود می‌شود. مانند من خواهی شد! «فی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلیکٍ مُقْتَدِرٍ». نزد من! پیش من! روی صندلی‌ای که من نشستم خواهی نشست. عبد یعنی این.

چه کسی دوست ندارد عبد بشود؟ کسی که نمی‌خواهد مانند خدا ابرقدرت بشود! کسی که به قدرت‌های اندک و لذّت‌های پست و حیوانی رضایت داده است! کسی که نمی‌خواهد بر کائنات سوار بشود و سلطۀ بر عالم داشته باشد! او نیاز ندارد عبد بشود. او همین حیوانی که هست کافی است. حسّ پرستش، یعنی من نمی‌توانم ندانم در کائنات چه می‌گذرد. من نمی‌توانم گردانندۀ عالم نباشم! «فی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلیکٍ مُقْتَدِرٍ». در اتاق کارگردانی تو خدایا برای عالم هستی، می‌خواهم کنار دست تو بنشینم. دستیار کارگردان بشوم.

اطاعت انسان را شکوفا می‌کند، به اوج خودشکوفایی اگر رساند چه کار می‌کند؟ آدم حسّ عبودیت پیدا می‌کند. حسّ عبودیت اگر در کسی پیدا شد بی‌مولا می‌میرد. انس‌اش با مولاست. خدا را فقط نباید دانست، باید خدا را حس کرد. تا به او چشم نگویی، تا دستورش را اجرا نکنی، به این حسّ پرستش نمی‌رسی.

 

 

منبع : سایت استاد پناهیان

  • پنجشنبه ۱۹ تیر ۹۹
گلی یاس

:)

🙏
کریمه کریمی

عالی و مفید بود

خداروشکر
عاقبت بخیر بشین
محسن رحمانی

سلام 

 

ممنون.

سلام
قربونت داداش🌺😘
همراز دل

سلام داداش

چقد زیبا و جالب بندگی رو توصیف کردن یه عبد و بنده واقعی تنها مسیری که باید بلد باشه و بره همین تسلیم محض خدا بودنه

ان شاءالله همگی جزو عبدهای واقعی باشیم

ممنون

سلام آبجی
ان شاءالله
خواهش میکنم ، سلامت باشید
کاربر دانشجو

سلام

داداش جان ممنونم،متن زیبایی بود.

اجرتون با سیدالشهدا

سلام آبجی
خواهش میکنم
درپناهِ خدا سلامت باشید ان شاءالله
ماه تابان

استاد پناهیان عالی هستن. 

خیلی ممنون🙏

خیلی خیلی التماس دعا 🙏🙏🙏😔

 

بله همینطوره
خواهش میکنم، سلامت باشید
عاقبت بخیر بشین
چارسو

خواهری که خصوصی پیام دادین

سلام خواهرم
امیدوارم حالتون خوب باشه

دلیلِ اینکه پسرا دست میذارن روی دخترای خیلی کوچیکتر رو حقیقتاً درک نمیکنم
خودتون احتمالاً میدونید چه دلایلی دارن ولی خب دلایلشون به نظرم منطقی نیس
دیگه اختلاف سنی از یه حدی بگذره، طبیعتاً دنیای دختر پسر متفاوت میشه... ولی خب متاسفانه همچین سلیقه ای بینِ بعضی پسرا جریان داره، البته همشم تقصیرِ پسرا نیس، دخترا هم خودشون قبول میکنن ...

سنِ شما هم اصلاً زیاد نیس ( طبقِ عرفِ کلیِ جامعه ) ولی ظاهراً جایی زندگی میکنید که سنِ شما از ازدواج گذشته...

گفتید چرا اینجوریه ، خب بعضی پسرا دوس دارن با دخترای سن پایین تر ازدواج کنن چون فک میکنن دخترای جوون تر ، جذاب تر و تازه ترن و دیرتر ظاهرشون از طراوت میفته و مسائلِ دیگه ...

من کاملاً مخالفم با این موضوع
اختلاف سنیِ زیاد عواقبِ خوبی نداره، دخترای سن بالایی هستن که خیلی خانوم و نجیب و باحیا و خلاصه زنِ زندگی و بسازن، ولی خب شرایطِ مناسب نداشتن واسه ازدواج ، پاش بیفته واسه شوهرشون از دخترای نوجوون شیطون ترن... ولی خب متاسفانه این تفکر جانیفتاده توی فرهنگمون

خواهرم
به شما پیشنهاد میکنم به خودتون آرامش بدین، ازدواج همه ی زندگی نیس، خیلی مهمه، خیلی جذابه، منم به عنوانِ یه پسرِ مجرد خیلی ازدواج و زندگیِ مشترکو دوس دارم ولی خب شاید شرایطِ زندگی جوری جلو بره که راهی جز تجرد نداشته باشیم
البته اگه شرایطِ ازدواج و تمایل دارین، حتما خودتونم واسش فکر و برنامه ریزی کنین ،باید توی دید باشین ، کلاسای مختلف برید، مهمونی برید، دنبالِ علایقتون باشین ، مسجد و جلساتِ زنانه برید، باشگاه ورزشی برید، به فکرِ سلامتیتون باشین ، بسیج و خلاصه فعالیت های مختلف رو توی روزمرتون داشته باشین...
ارتباطتونو با خدا قوی تر کنین ، ازش بخواین یه پسرِ همکفو و مناسب بیاره توی زندگیتون

اینا صرفاً به جهتِ ازدواج نیس ، وقتی این کارا رو کنید، هم سرتون گرم میشه هم افکارِ منفی ازتون دور میشه


نه شما نه هیچ دخترِ دیگه ای ترشیده نیستید، چه ۴۰ ساله چه ۵۰ ساله... دیگه این لفظ رو به کار نبرید
این لفظ از پایه مشکل داره ، اجازه ندین دیگران بهتون آسیب بزنن، به کسی مربوط نیس که چرا ازدواج نکردین ، به هیچکس ربطی نداره زندگیِ شما چجوری میگذره( تا وقتی بهشون آسیب نرسونین)

به خودتون سرکوفت نزنین خواهرم، اگه خیلی بخواین حساس بشین، اولین کسی که درِ خونه رو میزنه رو چشم بسته قبول میکنین...
درسته ازدواج مهمه ، قشنگه ولی ازدواجِ ناموفق خیلی آسیب زاس
پس بیشتر در معرضِ دید باشین ، کتاب بخونین، باشگاه برید، به فکرِ سلامتی و پوست و ظاهر و اعتقاداتتون باشین
اصلاً حرص نخورین ، مقایسه نکنین
به خودتون امید بدین ، واسه خوب شدنِ حالتون تلاش کنین
میتونین سرتونو با کارای مختلف گرم کنین
مثلاً میتونین خیاطی یاد بگیرین ، هم هنره هم درآمد، سرتون گرم میشه ، میتونین حالتونو خوب کنین باهاش

یا مثلاً واردِ بورس شین
شروع کنین به آموزش، خیلی هم پرسوده،توی خونه هم میشه یاد گرفت ، با ۵۰۰ هزار تومن میشه شروع کرد

اینا مثال بود

خلاصه اصلاً اصلاً اصلاً ناراحت نباشین ، با ناراحتی چیزی درست نمیشه که هیچی ، خراب ترم میشه، مثلاً اگه ناراحت باشین تفکرِ پسرا عوض میشه ؟ نه
پس حالتونو خوب نگه دارین
شما جای خواهرِ خودم
ببینین من چقد دارم تاکید میکنم روی حرفام
از زندگی لذت ببرین
با خدا باشین و از زندگی لذت ببرین ، همزمان خودتونم دست به کار بشین واسه ازدواج
توی دید باشین و دعا کنین


پسرا همه یه جور نیستن
فقط بخشی از پسرا اونجوری هستن که شما گفتین
من و تقریباً همه ی دوستام و خیلی از پسرا، دوس داریم با دختری ازدواج کنیم که باهامون اختلاف سنیِ معقول داشته باشه، منم واقعا درک نمیکنم وقتی ۳۰ سالم شد بخوام با دخترِ ۱۵ ساله ازدواج کنم😶

اون پسرا و دخترایی هم که با اختلاف سنیِ زیاد، ازدواج میکنن، اختیارِ زندگیشونو دارن و ما نمیتونیم بهشون خرده بگیریم، بالاخره هردوشون رضایت داشتن و به ما ربطی نداره

شدیداً توصیه میکنم برنامه ی زندگی داشته باشین ، حتما خودتونو سرگرم کنین با باشگاه و مسجد و جلساتِ مختلف و کلاس و ...
شروع کنین یه حرفه ای رو بصورتِ جدی دنبال کنین ، کلی کارای خونگی و قشنگ میشه کرد که هم درآمدزایی میشه هم حالتونو خوب میکنه

خیر باشه ان شاءالله
بازم اگه مطلبی، درددلی بود، بفرمائین
شما هم مثه خواهرِ خودم

اسمتونم عوض کنین ، به خودتون انرژی و امید و آرامش بدین ، دنیا ارزشِ ناراحتی نداره

براتون دعا میکنم ان شاءالله خدا یه پسرِ هم کفو و خوب بیاره توی زندگیتون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan