روز 499:سوره کهف:آیات 70-66

سلام

                                      بسم الله الرحمن الرحیم

قَالَ لَهُ مُوسَىٰ هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلَىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا ﴿٦٦﴾

موسی به او گفت: آیا [اذن می دهی که] من تو را [به این هدف] پیروی کنم که از آنچه به تو آموخته اند، مایه رشدی به من بیاموزی؟ (۶۶)

قَالَ إِنَّکَ لَنْ تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا ﴿٦٧﴾

گفت: [ای موسی!] تو هرگز نمی توانی بر همراهی من شکیبایی ورزی. (۶۷)

 

وَکَیْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا ﴿٦٨﴾

و چگونه می توانی بر چیزی که به آن احاطه [علمی] نداری شکیبایی ورزی؟ (۶۸)

 

قَالَ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِی لَکَ أَمْرًا ﴿٦٩﴾

گفت: اگر خدا بخواهد، مرا شکیبا خواهی یافت، و هیچ فرمانی را از تو مخالفت نخواهم کرد. (۶۹)

 

قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِی فَلَا تَسْأَلْنِی عَنْ شَیْءٍ حَتَّىٰ أُحْدِثَ لَکَ مِنْهُ ذِکْرًا ﴿٧٠﴾

گفت: [ای موسی!] اگر دنبال من آمدی، از هیچ چیز از من مپرس تا خودم درباره [حقیقتِ] آن با تو آغاز سخن کنم. (۷۰)

  • سه شنبه ۴ خرداد ۰۰
دختر بهاری

سلام، ممنون🌹

عاقبت بخیر باشید

 

خلاصه نکات تفسیر نور

✔پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هنگامى که موسى، خضر را ملاقات کرد، پرنده اى در برابر آنان قطره اى از آب دریا را با منقارش برداشت و برزمین ریخت. خضر به موسى گفت: آیا رمز این کار پرنده را دانستى؟ او به ما مى آموزد که علم ما در برابر علم خداوند، همانند قطره اى در برابر دریایى بى کران است.

✔تواضع نسبت به عالمان واساتید، از اخلاق انبیاست.

✔کسى که عاشق علم و آموختن است، تلاش وحرکت مى کند.

✔پیامبران اولواالعزم نیز از فراگیرى دانش دریغ نداشتند.

✔پیمودن راه تکامل ورسیدن به معارف ویژه ى الهى، به معلّم و راهنما نیاز دارد.

✔مراتب انبیا در بهره مندى از علم و کمال متفاوت است.

✔علم به تنهایى هدف نیست، بلکه باید مایه ى رشد باشد وانسان را به عمل صالح بکشاند و فروتنى آورد، نه غرور و مجادله.

✔مربّى و معلّم باید از ظرفیّت شاگردان آگاه باشد.

✔بسیارى از مجادلات و کدورت ها، در اثر بى اطلاعى افراد از افکار و اهداف یکدیگر است.

✔ظرفیّت افراد براى آگاهى ها متفاوت است، حتّى موسى تحمّل کارهاى خضر را ندارد.

✔آگاهى و احاطه ى علمى، ظرفیّت و صبر انسان را بالا مى برد.

✔استاد و مربّى باید از ذهن شاگردان، ابهام زدایى کند.

سلام عزیزم قبول باشه 🌹
چارسو

سلام

ممنون

سلام
قبول باشه 🌹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan